04 juillet 2019

Speciale serie 500 Dolcevita viert 62ste verjaardag van iconische Fiat

  • De sfeer van het legendarische verleden wordt opnieuw tot leven gewekt met de coole 500 Dolcevita, de eerste speciale serie van het nieuwe gamma, met wit koetswerk, rood-wit-rode schoonheidslijn en "Dolcevita"-logo.
  • Verkrijgbaar in twee uitvoeringen: als cabriolet met een unieke kap voorzien van horizontale strepen in wit en blauw en een rood "500"-logo, de kleuren van de Italiaanse Riviera uit de jaren '60, en als berline met glazen dak.
  • Het prachtige nautisch houten dashboard en de nieuwe zetels met ivoorkleurig Frau-leder, rode biezen en geborduurd 500-logo stralen verfijning en exclusiviteit uit.
  • Dit jaar wordt ook de 10de verjaardag gevierd van de 500 cabriolet, een echt "venster op de hemel".
  • De 500 Dolcevita breidt de collectie uit van meer dan 30 speciale series die de voorbije 12 jaar gecreëerd werden en bijgedragen hebben tot het succes van een model dat marktleider is in zijn segment in Europa.
  • De nieuwe Fiat 500 Dolcevita zal in België en Luxemburg vanaf september 2019 beschikbaar zijn.
  •  

    Zoals het de beste tradities past, viert Fiat op 4 juli de verjaardag van de 500, het authentieke Italiaanse meesterwerk dat Europa in de jaren '50 mee aan de auto hielp en vandaag nog altijd blijft verbazen met een recordverkoop. De intrigerende 500 Dolcevita maakt vandaag zijn debuut als hulde aan het Italiaanse icoon. De eerste speciale serie van het nieuwe gamma belichaamt de waarden van Italian Glamour en de levensstijl die in die jaren het daglicht zag, in de vorm van mode, design en kunst, en de esthetiek van het dagelijkse leven, smaak, verbeeldingskracht en plezier. Het zijn de ingrediënten van de identiteit en charme van Italië, waarvan de 500 een van de beroemdste symbolen ter wereld is. De verjaardag krijgt des te meer glans omdat het merk Fiat dit jaar ook zijn 120e verjaardag viert, een mijlpaal waarmee slechts een paar constructeurs ter wereld kunnen uitpakken.

    De 500 Dolcevita: verfijnde elegantie voor een meesterwerk in beweging

    De nieuwe speciale serie 500 Dolcevita werd gecreëerd voor kritische klanten die op zoek zijn naar exclusiviteit en elegantie. Dezelfde waarden liggen aan de basis van de bijzonder authentieke stijl van de "Dolce Vita"-jaren zoals die in het collectieve geheugen gegrift zijn. Zoals het een tijdloze diva betaamt, trekt de nieuwe wagen alle aandacht naar zich toe met de exclusieve koetswerkkleur Bianco Gelato, verfraaid met een rood-wit-rode schoonheidslijn rond het volledige silhouet. Het elegante karakter wordt verder in de verf gezet met een verchroomd "Dolcevita"-opschrift in een cursief lettertype op de achterkant, dat perfect aansluit bij de verchroomde sierlijst op de motorkap, de verchroomde buitenspiegelkappen en de zijdelingse sierstrip met 500-logo. De look wordt vervolledigd met elegante 16" grote, witgelakte, lichtmetalen velgen met diamanteffect en een Skydome glazen dak op de berlineversie.

    De cabrioletversie van de 500 Dolcevita verdient een bijzondere vermelding. Voor het eerst in de geschiedenis van het model krijgt de cabriolet namelijk een kap met horizontale strepen in wit en blauw en geborduurd rood "500"-logo. De inspiratie daarvoor waren de ligstoelen en strandparasols aan de Italiaanse Riviera in de jaren '60. De kleurige penseeltrekken, die verwijzen naar witte zandstranden en blauwe zeeën, worden gecreëerd met een productieproces op basis van weefgetouwen die tegelijk de blauwe en witte draden weven om een verfrissend denimeffect te verkrijgen, samen met de rode draad voor het "500"-logo, dat de exclusieve handtekening vormt van de speciale serie. Dit jaar viert men ook de tiende verjaardag van de 500 cabriolet, die de uitdrukking is van de "vrije en emotionele" kijk op autorijden. De onweerstaanbare 500C, die gelanceerd werd in 2009, is een eerbetoon aan de cabriolet uit 1957, maar krijgt ook een aantal ultrageavanceerde oplossingen mee, zoals de innoverende stoffen kap, die een echt "venster op de hemel" vormt.

    Dezelfde verfijnde elegantie met een knipoog naar de wereld van motor- en zeiljachten kenmerkt het interieur van de 500 Dolcevita met zijn houten dashboard en contrasterende schoonheidslijn. Om stabiliteit, flexibiliteit en een perfecte weerstand in de loop van de tijd te garanderen, wordt het hout aangebracht op een ultralichte schaal van carbon via een proces dat vakmanschap in de vorm van polijsten, kleuren, afwerken en kwaliteitscontrole combineert met industriële processen zoals persen, frezen en assemblage. Hout, het natuurlijkste van alle materialen, gaat hand in hand met hypergeavanceerde technologie om absolute uitmuntendheid te bereiken. De passagiersruimte sluit perfect aan bij het exterieur en krijgt een extra exclusief karakter met nieuwe zetels met ivoorkleurig Frau-leder en geborduurd 500-logo, rode biezen en een door vlechtwerk geïnspireerd centraal deel. De kleur ivoor komt terug in de boorden van de vloermatten.

    Het motorengamma van de speciale serie 500 Dolcevita, die verkrijgbaar is in twee configuraties (berline en cabriolet), omvat de 1.2 69 pk gekoppeld aan de automatische versnellingsbak Dualogic of een manuele versnellingsbak en de 0.9 TwinAir 85 pk, met manuele versnellingsbak.

    Terug naar de opwindende jaren '60 om u te doen dromen

    De nieuwe speciale serie 500 Dolcevita is een uitnodiging om opnieuw de sfeer van de jaren '60 te beleven, toen Rome de hoofdstad was van de internationale jetset, het toneel van chique nachtclubs en luxueuze hotels die acteurs en schrijvers aantrokken, terwijl politici en vips elkaar ontmoetten aan de tafeltjes van trendy cafés. Hun verhalen werden verteld door de fotojournalisten van Via Veneto, de "paparazzi", die de getuigen worden van de waanzinnige nachten in Rome, altijd paraat om foto's te nemen en verhalen en schandalen te verkopen aan de roddelbladen. Een van de meest onuitwisbare beelden uit die periode is de beroemde scène met Marcello Mastroianni en Anita Ekberg in de Trevi-fontein, uit de film "La dolce vita" (1960) van Federico Fellini.

    Het zijn de onvergetelijke jaren van "La Dolce Vita" waarin Italië een nieuwe start neemt met nieuwe kracht en nieuw enthousiasme, vaak in een 500, de wagen die gecreëerd werd als betaalbaar antwoord op de groeiende behoefte aan mobiliteit en vrijheid van het volk. Dezelfde flair was aanwezig in de beroemdste vakantieoorden over heel Europa, zoals de Côte d'Azur, Forte dei Marmi, Portofino en Capri. Het was niet ongewoon om de sterren van die periode te zien in de 500 Jolly uit 1958, ook bekend als de "Spiaggina", die de eerste speciale serie was van de 500 en vorige zomer weer tot leven werd gebracht met de speciale serie 500 Spiaggina '58. Het plezier en de verfijning van de jaren '60 zijn vandaag terug met de 500 Dolcevita, die opnieuw op verkenning gaat in de wereld van mode en boten, net als de 500 Riva (2016), die de titel kreeg van "Kleinste jacht ter wereld", en de 500 Anniversario (2017), een eerbetoon aan de 60e verjaardag van het model. Niet toevallig zijn vele van de producten die in die jaren voortvloeiden uit de creativiteit van de Italiaanse industrie, zoals de 500 en de Vespa, stevig verankerd in het collectieve geheugen en blijven ze tot op vandaag inspireren. Het zijn tijdloze meesterwerken en de Fiat 500 is er één van.

    Een nog grotere collectie om nieuwe records te vestigen

    De nieuwe 500 Dolcevita breidt de collectie uit van meer dan 30 speciale series die de voorbije 12 jaar gelanceerd werden. Allemaal zijn het unieke wagens die ontstaan zijn uit de samenwerking tussen het Centro Stile van Fiat en iconische merken uit de wereld van mode, luxeboten, technologie en erfgoed, om er maar een paar te noemen, met als doel ongewoon terrein voor stadsauto's te verkennen. Vanuit zijn roeping als trendsetter maakte de Fiat 500 recent opnieuw een sprong voorwaarts met de lancering van belangrijke updates, zoals de twee nieuwe topversies Star en Rockstar. Kortom, alles is aanwezig om het succes te bevestigen van een model dat vorig jaar, in zijn elfde levensjaar, zijn beste resultaten neerzette met bijna 194.000 nieuwe inschrijvingen (Fiat 500 en Abarth 595 samen). Nog belangrijker is dat het nu al twee jaar lang het best verkochte model is van de FCA Group, en aan de kop staat van het stadsautosegment in Europa.

    De Fiat 500 ligt ook aan de basis van een hele familie van naamgenoten, met de 500, de 500X en de 500L, die de kaap van de drie miljoen verkochte exemplaren in Europa heeft gerond.

    Brussel, 4 juli 2019

     

     

    dernières vidéos

    recherche avancée

    Recherche...

    De
    Pour
    Recherche

    Images


    Download